Visual Documentation of the Ritual Ceremony of Eid al-Adha in the Building of Sheikh Ahmad-e Jami from the Lens of Mohsen Bakhsandeh’s Camera
امروزه عکاسی جایگاه ویژهای در بین عکاسان پیدا کرده است. همواره دغدغه اصلی هنرمند عکاس ثبت قسمتی از زمان بود که تداعی خاطرهای از ذهن شخصی خویش را به مخاطب القا کند، اما اکنون در آستانه قرار گرفتن سبک جدید مستندنگاری عکاس به دنبال شیوه نوین جهت بروز افکار درونی خویش از دل جامعه است. تلاقی دو قسمت از تاریخ در گذشته و حال میتواند یادآور همان حسی باشد که اکنون درصدد ثبت آن است. یعنی عکاس با مراجعه به یک بنای تاریخی ارزشمند با پیشینهای تابناک از مزار شیخ احمد جامی به سراغ بخش گمشدهای از ادوار آیینی ایران رفته که شاید کمتر در ثبت تاریخی بدان پرداخته شده باشد. محسن بخشنده عکاس نامآشنای حوزه عکاسی خبری و مستند که در کارنامه خود جوایز ملی را به ثبت رسانده اکنون از لنز دوربین خویش لحظاتی را برای ما به ارمغان می آورد که میتواند عقبهای درخشان از تاریخ و اسلام و آیینها را پیش روی ما بگذارد. عکاسی بهتر میتواند به عنوان چالشی در برابر رفتارهای متداول اشخاص در این مراسم دارای ساخت و رنگ دیگری شود. بدین منظور هر گونه عملی در جست و خیز مردمان حاضر در مراسم آیینی میتواند نشان دهنده اجداد آنان بر فراز پیکره این بخش از تاریخ باشد. چه بسا مزار شیخ احمد جامی و متولیان اهل تسنن آن میتواند شیفتگی ما را در یادآوری قلمروی آن تسلی بخشد. با اینحال، از آنجاکه عکاس مستند ثبتکننده خنثی و منفعل عناصر و صحنه پیش رویش نیست. عکس مستند نیز میتواند کارکردها و کیفیتهای مختلفی به خود بگیرد. از اینرو، با توجه به اهداف و قابلیتهای گوناگون بازنمودی و بیانی عکاسی مستند، در این مقاله، به هدف بررسی و تبیین ویژگیهای عکس مستند و مفاهیمی چون توصیف و تفسیر را در رابطه با عکس مستند مورد بررسی قرار دادهایم. همچنین، پرسش مطرح شده این است که عکس مستند بهواسطه بصری بودن آن، چه ویژگیها و وجه هنری به خود میگیرد و به عکس مستند تبدیل میشود.
Photography now occupies a prominent position among photographers. The main concern of the photographic artist was always to record a part of the time to evoke a memory from his mind to the audience, but now on the threshold of the new style of documentary photography, the photographer is looking for a new way to express his inner thoughts from the heart of the society. The intersection of two parts of history, the past and the present may be a reminder of the same sentiment that is trying to be recorded today. That is, by referring to a valuable historical monument with a bright history, the tomb of Sheikh Ahmad-e Jami, the photographer has gone to a lost part of Iran’s religious period, which may have been less discussed in the historical record. Mohsen Bakhsandeh, a well-known photographer in the field of news and documentary photography, who has recorded national awards in his career, now brings us moments from his camera lens that can leave a brilliant background of history, Islam, and rituals in front of us. A better photograph may have a different structure and color as a challenge to the common behavior of individuals at this event. To this end, any action of the persons present in the ritual ceremony may represent their ancestors over the body of this part of the story. Perhaps the tomb of Sheikh Ahmad-e Jami and his Sunni guardians can comfort us in the memory of his territory. But because the documentary photographer is not a neutral and passive recorder of the elements and the scene in front of him. Documentary photography may also have various functions and qualities. Therefore, according to the various purposes and capabilities of representation and expression of documentary photography, in this article, we have examined the characteristics of documentary photography and concepts such as description and interpretation about documentary photography. In addition, the issue raised is that documentary photography takes on what features and artistic aspects due to its vitality and becomes a documentary photo.
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : فرازنت ( پورتال آنلاین مدیریت و داوری مجله ) ویرایش 7.1